Tuesday 26 April 2011

DIROTAN (darjah 1-2)

hai...

besok exam land use, aku pulak menyempat buat new post..haha
tp alhamdulillah , insyallah boleh jawab..

aku nk menceritakan kat korang satu peristiwa, yg nk kata best, xderlah best sangat..cerita ku masa kanak2, dalam lingkungan 7-12 tahun, zaman sekolah rendah ku..aku sekolah di Sek.Ren.Taman Melawati 2, dimana disitu kebanyakan yer, anak2 orang berada di situ..nak diceritakan dulu..aku ni nakal, nakal sangat..hampir kena gantung sekolah masa darjah dua, sebab kes curi duit budak, bergaduh bagai, bergaduh xder der gaduh2 aku mcm "aku bagitau bapak aku, ko wat aku"..haha, xder der gado camtu..gaduh aku ni lagi hebatt..haha

aku bergaduh dengan baling kerusi kat muka ada sorang budak yg aku benci ni, agak lah..muka dia berdarah, masa tu ,sikit pon aku xrasa takut,gentar..aku pon xtau ada law sekolah yg gantung sekolah nie..dah lah gaduh, everyday hidup aku tym tu mencuri duit orang, yess..korang boleh gelar aku ni jahat..(darjah 1-2)

dalam keseronokan mengejar duit, bersuka ria dengan gaduh2 ni semua, akhirnya bak kata pepatah sepandai2 tupai melompak akhirnya jatuh ke tanah jua..aku terkantoi, mencuri duit orang, malu yg teramat sangat tym tu..hari yg xpernah aku lupa, abah datang kat sekolah ,dengan pakaian segaknyer..dulu abah kerja di Taman Melawati jugak, so cepat jer abah sampai..

di dalam kelas, abah duduk berbincang ngn 2 orang guru, guru kelas, guru displin ...aku pulak macam biasa kena denda dok berdiri kat depan budak2 kelas, tp aku rasa xmalu lagi, sebab aku rasa time tu aku boleh menyempat usik budak laki yg aku xsuka nie..

habis di sekolah kebangsaan, gi sekolah agama pulak pada petang hari tu, aku rasa time tu aku buat rilex jer, main police and thift..haha..kalau dah kat sekolah agama tu nakal aku kurang sikit just suka main kejar2 kat depan sekolah tu, ponteng2 jer lah kot..

aku tau, bila balik rumah pas aabis sekolah agama komferm!! kena pukul punya nie..haha..ternyata dah sampai rumah, masuk jer umah..abah menanti dengan Hanger peyangkut baju, kesah pulak aku time tu!! xder perasaan lansung, abah kata jangan buat lagi, aku anggukkan ajer, tp hari tu, mmg perkara yg xdpat aku lupakan, abah MEROTAN ku, dengan hanger yg sampai patah2 hanger tu dibuatnya, dah patah, dia amik lagi hanger lain, belakang badan ku dirotan, sampai meninggalkan kesan lebam yg berbentuk hanger..:-( 

ibu, dalam cerita ini, ibu ada ,tp ibu mengambil keputusan mendiamkan diri dan solat sunat, mungkin nak mendoakan meredakan kemarahan abah, dan kenakalan aku..(ibu, memang selama ni,aku dirotan oleh abah, cara ibu dia akan solat sunat dia  xnk masuk campur)

tp korang nk tahu x, masa kene rotan tu, aku sikit pon xnanges, hati keras seorang anak yg nakal la katakan,infact aku boleh tolong dia amikkan hanger lagi, bila hanger tu dah patah , aku kata "nk lagi x abah hanger?"..zuppppp..kene lagi..haha..tp xtahu lah kenapa dulu nakal sangat, orang cakap anak2 aka mula memberontak tym dia remaja, ni aku x! belum remaja darjah 1 or 2 jer pon dah camni..

tp surelly, abah mmg garang..tp abah ni bagus orang nyer, tanggungjawab dia xpernah di abaikan, makan minum boleh dikatakan setiap minggu tu either pizza hut or KFC..tu gua respect lah! tiap2 wekeend jer gi jenjalan ngn family..

k.sambung balik..tym kene rotan tu, antara yg paling teruk lah aku kena, dalam banyak2 hari aku kena rotan sebelum ni, tp tym tu adalah yg pling terok, tp xnanges, dah lali la katakan, di saat aku kena rotan,abh dah tengok lebam2 kat belakang badan aku, tp still aku xnanges jugak, dia memberhentikan pukulan dia..

aku dipanggil ibu..arhh! tang ibu yg aku lemah nie!! tym tu ingat lagi, ibu duduk di sejadah ,baru abis solat sunat..ibu panggil, ibu suruh aku baring atas riba ibu,..aku pon baring sambil bukak baju..aku baring, aku dongak kan kepala ku untuk nampakkan muka ibu, setitis air mata ibu jatuh kat muka ku, sambil ibu sedih tu, ibu usap dengan tangan yer di dahi ku, dan baca doa..(dan begitulah setiap masa aku kene rotan,ibu panggil ibu usap kan dahi ku sambil baca doa) tp hari tu..sambil baca doa, ibu menangis tengok kesan lebam tu, hah! tym tu aku pon nanges jugak, sbb tgk ibu nangis..bukan sebab sakit, tp sebab seorang anak, satu2 nya anak lelaki ibu dah buat ibu nangis..setitis air mata ibu yg jatuh kat muka tu, aku ingat sampai lah sekarang, sambil tu ibu cakap , "fawwaz jangan nakal2 lagi tau,anak ibu kena jadi orang baik, xmoh curi2 barang, xmoh pukul2 orang, fawwaz nak ker satu hari nanti ada orang pukul ibu, ibu sakit, ada orang curi duit ibu" cakap ibu sayu...ayat tu...ayat tu lah lebih kurang...kenapa ayat tu yg masih terngiang2 kat telinga ku sampai sekarang..ayat tu yg buat aku rasa sakit sangat,buat aku rasa aku ni terok sangat, ayat ibu lagi menikam dari rotan abah..

begitu lah, semenjak dari tu, bila kene marah, or baru pas abis main bola masa kecik2, ibu abis solat, ibu panggil anak2 dia, usap dahi, pastu baca doa..camtu lah, ibu buat..hurm..doa seorang ibu kan..aku rasa semakin banyak ibu usap dahi ni, semakin lembut hati ni, xkeras macam dulu2..mkin lama, bila kena rotan jer, sbb nakal2 biasa cam menyakat adik2, bila kena rotan, aku menangis..aku dah xkuat cam dulu dah..

aku rasa, aku dah jadi sensitive, tgk ibu jer, hati lemah, tengok ibu nangis pasal aku masa kecik2 dulu, aku berubah untuk menjadi yg terbaik bagi  ibuku..ternyata, doa seorang ibu , tangisan ibu masa aku kena rotan tuh, dah merubah sedikit perangai nakal ini..sikit lah..huhu


dan jadilah Ahmad Fawwaz yg sekarang...

Ya Allah, ketahuilah, bukan aku ingin kan kenakalan ini semasa aku kecil, ketahuilan aku tidak mengerti apa yg aku buat semasa hingusan..

Ternyata kau hindarilah aku dari sifat ku yg dulu, hindarilah aku dari mendapat zuriatku yg seperti aku semasa kecil, ya allah..aku tidak ingin kelak, isteriku menagis kerana kenakalan zuriatku, kerana aku faham perasaan itu, ya tuhanku.. Tp mungkin dan andai kau berikan jua, aku pasti tuhanku, yg kau ada perancangan hidup untuk anak ku.. mungkin supaya dia mengenal erti kasih dan sayang oleh seorang ayah dan ibu terhadap si dia, supaya dia tidak alpa dengan tugasnya sebagai seorang anak serta hambaMu, ya allah..dan sebaik2 perancangan ,adalah perancangan dari Mu..Amin..


to be continued..

2 comments:

  1. i like this post fawwaz.ko berani mangaku silap ko and fyi aku masa kecik pun nakal mcm ko.lebih kurang je.bezanye aku perempuan and aku sangat boyish zaman sekolah dulu

    ReplyDelete
  2. hida- huhu, kiter ada zaman budak2 kiter, dan ini zaman budak2 yg pling best, kalau x, mmg jadi pencuri la sy ni..;-) tulis lah peristiwa di blog kamu tu, tym boyish2 tu,nk tau gakk..huhu

    ReplyDelete