Thursday 14 April 2011

SAMBUNGAN cerita peristiwa aku dan ibu

Hai, .hurm skrg aku nk sambung cerita yg PERISTIWA AKU DAN IBU tu..korang bacer yg bawah dulu

Pasal ibu ku..

Knp xcerita kan psal abah..sebab aku rasa aku anak mak kowt..so banyak tym ngn mak jer..

Hari ini, IBU KOL AKU jap..macam biasa aku tanye, ibu sihat x?? ..ibu dah mkn?? ..ibu doakan fawwaz ehh, banyak lahh dugaan, exam lagi, dengan xpaham nyer”…bla bla bla..aku mula meluahkan perasaan aku kat university ni..bnyk btol lah msalah..so tym tu ibu bagi kata2 semngat dier lah kan, dah mmg cmtu lah rutin harian and mingguan ku, membebel kat mak pasal hal aku, n ibu bg kata2 nasihatnya..lega hati aku, lembut hati aku bila ibu bagi nasihat..biasa lah, seorang mak ni bila cakap dengan ada naluri keibuannya, hati anak2 boleh lembut kan..


Hari ini aku decide, untuk tau jugak apa yg terjadi.tambah2 lagi ibu aku yg kol hari ini secara terkejut.dan aku mula kan dengan ayat dalam phone yg cam gini “ibuu…kalau fawwaz ada buat salah kat ibu maafkan waz eh, fawwaz der tersalah cakap ker per, mnx maaf sangat2, fawwaz cuber untuk jadi anak yg terbaik untuk ibu and abah , tp mungkin kadang2 fwaz ader buat kesilapan”…”tp fawwaz harap fawwaz xjadi anak yg derhaka untuk ibu, fawwaz sayang ibu”...

Ibu terdiam..”dah la tu waz xder pape pon, ibu nk gi kedai jap ni”….aku pon cakap..”ok”…ibu cakap.."bye”..

Disini aku mula bengong..kenapa ibu tukar cerita, kenapa nk stop kan n cakap gi kedai, tp aku tahu, ibu rindu kat aku, xder lah di tetiba yg kol aku hari ni..

Dengan penuh tanda Tanya aku, menjalankan rutin harian aku, main badminton, or facebook..tp hari ni main facebook.

Tit..tot…tit..tot….message aku berbunyi cam gitu..huhu..dengan langkah seribu amik handpone aku yg tengah charge kat tepi katil..tengah dalam jalan2 nk amik handphone, aku fkir yg msg tu msti syakir or haniff yg nk ajak aku mkan lunch..

tapii…rupenyer message dari seseorang wanita yg amat aku sayang, amat aku cintai..wanita yg selalu melembutkan hati ini..tak pernah-pernah dia message aku, tetiba dia message, dalam inbox phone aku wanita itu bergelar “IBU” ..aku semakin pelikk.dalam hati berbisik...ehh..pandai pulak ibu aku taip2 message ni..

Aku pon bukak message tu..apa yg aku baca sungguh menggetarkan hati seorang anak..ibu msg camni..”ibu..sayang fawwaz anak ibu, ibu rindu sangat anak ibu, ibu tahu sejak kebelakangan ini ibu macam sedih, tetapi sebenarnya x, ibu nak fawwaz jaga diri waz eh, jaga adik2, jadi seorang abang yg selalu fikirkan tentang adiknya, ibu sayang kan fawwaz tau, ingat tu!, even ibu ini selau kerja and balik lewat, ibu sayang kan fawwaz,sayang kan anak2 ibu, apa yg fawwaz perlu buat jadi orang yg Berjaya, macam ibu bagi nama fawwaz tu, belajar rajin2 okeh! Bye”


MESSAGE tu, membuatkan hati seorang anak luluh jatuh, sambil membaca message tu, laungan azan berkumandang menanda kan waktu zohor...sambil baca message yg diberi ibu tak semena-mena air mata aku jatuh, tanpa ku sedari air mata yg aku tahankan selama ini jatuh,..”allahuakbhar” ..bisik aku secara perlahan..

Dengan langkah yg penuh longlai , aku mengambil wudhu’ , untuk solat zohor..time tu roommate semua xder, alhamdullilah , aku dudok sorank2..orang xnampak aku nangis..selepas ambil air wudhu ,aku pon solat zohor..

Selesai solat dan berdoa, aku mula termenung sambil duduk di sejadah..”ibu, jika hari ini anak2 ibu menyusahkan ibu,jika hari ini ibu dan abah bertungkus lumus membesarkan kami, jika hari ini anak ini selalu meminta duit, ketahuilah,bila fawwaz dah besar nnti fawwaz akan balas dengan kasih sayang yg akan seorang anak buat kepada ibu bapanya. Mungkin fawwaz bukan anak yg baik, tp x mungkin hati dan naluri seorang anak ingin melihat ibu bapanya bersedih..


Tuhanku..
berikanlah aku kekuatan untuk menempuh segala dugaan ini,

Tuhanku..
berikanlah aku kekuatan untuk mengharungi detik duka ini.

Tuhanku..
disaat kau berikan aku satu peluang dan aku menerimanya, disaat kau berikan aku satu kegembiraan dan aku terimanya tetapi bila kau berikan aku kesedihan ya allah, tak cukup kuat untuk aku galas , cukup susah bagi diri ini untuk menerimanya, payah untuk aku merentasinya..

Tuhanku..
ternyata, aku hamba mu yg lemah, yg menerima kegembiraan yg kamu berikan, tetapi tak dapat menerima kesedihan yg kamu pancarkan..

maaf ..minta disambung

---------CONTINUED-----------

3 comments:

  1. kuat k.. semua anak rindu kan ibu mereka. n setiap ibu juga mesti akan rindu kan anak die di setiap saat.. jgn pernah tinggal doakan utk parents,, sayang parents kte cam mane mereka sayang kte.. fawaz, kuat okeyhh!! good luck for final!! :)

    ReplyDelete
  2. aku phm aku phm..pape nk luah kan cntact aku !! jgn smpi aku dh jmp kau bru kau nk crite mmg aku ngamuk kt kau time tu..nway kuat kan semangat fawwaz..cncerntrate to ur study =)

    ReplyDelete
  3. Ingt lah kita dtg sini sbb nk belajar...jgn main2

    ReplyDelete