Tuesday 12 April 2011

peristiwa aku dan ibu ku.

Dah lamer xbukak blog nie.. infact mcm dah xnk bukak…

Hurm nk start dari mana eh..

Empex dah ok, land act ok, urban land ok..thesis??..x kowtt..Biarlahh..

Hurmm..skrg nk pkir pasal study week plak..penatt sangat..tp nk wat macamner, kne study jugakk..

Aku nk criter pasal knangan aku ngn ibu dalam kreta dan ini aku akan ingat smpai bila2.

Masa dok dalam keta, yg dibawa ibu..

ibu ada ckp..”fawwaz nk jadi org yg Berjaya kne ada usaha, usaha untuk mnjadi yg terbaik dari sekarang” kata ibu.. setiap org ada perbezaan nya..dan anak ibu ada keistimewaannya”..dan anak ibu kena tempuh, segala apa yg terjadi..jangan kisahkan ibu yg tgah berkerja nie, jangan kisahkan ibu dan abah..hampir menitis air mata aku mndengar ayat dari ibuku..

Masa tengah dalam kereta, aku cuber nk memeriahkan suasana sbb cara ibu ckp td dah mmbuat kan kami berdua terdiam seketika..

Masa tu kiteorank melintas tmpat2 org kaya pnyer rumah..and than aku cakap..”ibu doakan fawwaz Berjaya eh, fawwaz nk dapat rumah mcm nie, fawwaz nk belikan ibu and abah satu, adek2 satu..fawwaz dua..huhu(tersenyum sinis)” Terdiam jap and ibu pon jawab..”dalam banyak2 anak-anak ibu..ibu rasa ibu lah yg pling banyak doakan fawwaz untuk Berjaya, xkira masa lepas solat pun ibu doakan fawwaz, time xsolat pon ibu doakan, tym ibu kol fawwaz pon ibu doakan” kamu lah anak yg pling bnyak ibu doakan untuk Berjaya.

..AKU PELIK (dengan muker yg plik aku bertanya) .”bila bu, x pasan pon, tym kol ada ker ibu doa kan fawwaz??, xdengar pon??”, infact adik2 lagi ibu manjakan dowang kan, aper dowank mntak,semua dapat.” ;-(

Ibu pon jawab..”di saat ibu lahirkan fawwaz, anak pertama ibu dan abah,saat gembira kami, ibu dah doakan fawwaz, saat ibu beri nama AHMAD FAWWAZ (yang Berjaya) ,ibu dah doakan kamu nak..saat ibu call kamu, ibu panggil kamu fawwaz, ibu dah doakan kamu, saat ibu marah, ibu panggil kamu, ibu doakan kamu..nama kamu yg ibu beri tu dah ibu berikan untuk kamu berjaya” ..”jadi fawwaz belajar elok-elok, jadi abang yg sentiasa mnjaga adik2 nya, jadi manusia yg mnjaga solatnya, jadi manusia yg ibu suka, orang lain suka”

Hati ku tersentuh…sekali lagi nak menitis kan air mata dan Sekali lagi suasana sedih berlaku..aku xtau knp hari tu mak aku sedih..aku cube cari kesalahan yg aku buat dari pagi td, kat rumah sampai sekarang..macam takder..tp kenapaaaaaaaaaaaaaa…??knapa??..

Aku bagi kata2 semngat kat ibu..”ibu, fawwaz janji, fawwaz akan sayang ibu, fawwaz akan jaga ibu smpai fawwaz xder okeh!! Nanti menantu ibu pon kne jaga ibu..fawwaz akan cari menantu yg ibu suka, sedap jer mata memandang and boleh tolong ibu".

Ibu pon cakap..”fawwaz,anak ibu dah ada makwe ker??” ..aku cuba nk gelakkan ibu yg entah tiba-tiba dari tadi mcam sedih..aku pon ckp ..”alaaa,xder lagi tp dah cop sorank..huhu,dia baik tau, dia garang, nnti boleh lah marah anak ibu nie kalau dier buat hal.hahaha,anak ibu ni kan nk potong kuku pon kena suruh..huhu,so waz dah cop orang yg soh waz potong kuku kira ada can lah nk fawwaz amek wat menantu ibu..huhu”…...(dalam hatiku, aku pon xtau sape yg aku crita ni,tp nk amik aty ibu balik)…

Time tu Nampak senyuman ibu dah kembali terpancar diwajahnya, ibu cakap “Ok,cari menantu mcm tu tau, owhhhh, kecik2 lagi dah nk kawen eh!!”..kami berdua gelak di dalam kereta tu
(tp aku still xdapat nk agak apa yg mmyebabkan ibu sedih)..aku tertanya sampai sekarang aku tulis blog ni pon aku xtau knp ibu sedih)


TUHANKU, KAU LINDUNGILAH KELUARGAKU, KAU LINDUNGILAH IBU BAPA KU, KAU TEMPAT KAN LAH MEREKA DI KALANGAN ORANG YG BERIMAN KEPADAMU, KAU TEMPATKAN MEREKA DI SYURGA-MU KELAK YA ALLAH..

YA TUHANKU..
KAU HINDARILAH IBU BAPAKU DARI BALA, KAU JAUHILA IBU BAPA KU DARI KEBURUKAN YG KAU TAKDIRKAN..KAU PANCARKANLAH MEREKA DENGAN CAHAYA NUR- MU YA ALLAH AGAR MEREKA SENTIASA GEMBIRA..AGAR MEREKA SENTIASA GEMBIRA KERANA HIDUP MEREKA, ANAK-ANAK YG MEREKA BESARKAN..

DAN YA ALLAH..

KAU BERIKANLAH AKU KEKUATAN, KEKUATAN IMAN AGAR AKU TIDAK MENDERHAKAI KEDUA IBU BAPA KU, TUHANKU..BERIKAN LAH AKU PERINGATAN AGAR AKU TIDAK ALPA KEPADA-MU SERTA MELUPAKAN TANGGUNGJAWAB KU KEPADA IBU BAPA KU YA ALLAH..AMIN..AMIN YA RABBAL ALAMIN

2 comments: